søndag den 4. november 2012

Allehelgen og bivokslys

I dag er det allehelgensdag, ikke at forveksle med Halloween som det var i onsdags. Eller måske bør man netop forveksle dem, for de to dage udspringer at det samme, men har fået to helt forskellige udtryk. Halloween fejres den 31. oktober. Her klæder man sig uhyggeligt og laver græskar-lygter, for at skræmme de onde ånder væk. Vi har arvet traditionen fra USA, som har arvet den fra Irland.
Allehelgensdag er en gammel tradition, som der ikke er så mange der gør noget ud af mere. Men i mange af landets kirker mindes man på forskellig vis vores afdøde. I kirken hvor jeg arbejder inviterer man alle dem der har mistet i det forgangende år til gudstjeneste og efterfølgende forkost og foredrag om sorg, døden el.l. Min opgave er at lave noget for børnene og det er efterhånden blevet en tradition at jeg laver bivokslys med dem. Det er en god aktivitet med børn og så er det en god indgang til at tale om død og sorg. 
Der er en lille DIY på bivokslys. Man kan købe bivoks i Panduro Hobby i gul og rød, men i CChobby kan de fås i seks forskellige farver.


Vægen trykkes fast i kanten af bivokspladen

Pladen rulles om lyset. (det kan godt kræve lidt voksen hjælp at komme igang)

Når hele pladen er rullet om vægen, trykkes yderkanten fast.

Lyset kan nu pyntes med bivoks i andre farver evt. trykket ud med små udstiksforme.


5 kommentarer:

  1. Ja det er genialt til både små og store børn. Man kan købe bivoks i Panduro Hobby i gul og rød, men i CChobby på nettet kan de fås i seks forskellige farver. (jeg linker til dem oppe i teksten.)

    Hov kom lige til at tænke på at de dufter ret kreftigt - tænkte på din stakkels mand!

    SvarSlet
  2. åh det er mange år siden jeg har lavet det... det ser hyggeligt ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja. Min far havde bistader, så jeg husker også at han sad og rullede lys. Det er super hyggeligt og børnene er næsten altid rigtig stolte over resultatet.

      Slet
  3. Det må jeg prøve at lave med mine drengen :)

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar