søndag den 7. juli 2013

Mad-genbrug

Inspireret af Anja på KreaKuller, vil jeg lige komme med en opskrift på genbrug af mad. Lyder det ulækkert? Snare tværtimod.

Jeg HADER at smide mad ud. Sikkert et levn fra min barndom i en selvforsynende familie. Derfor har jeg nogle gange frosset kogte kartofler, der er blevet til overs efter aftensmaden ned. De kan jo godt bruges til biksemad, braskartofler og i spansk-æggekage (som vi kalder sådan en æggekage med kartofler i) Meeen helt gode er de ikke de der optøede kartofler.
 Men for nylig kom jeg på en bedre anvendelse. Jeg hælder kogende vand over de frosne kartofler, venter lidt og blænder dem. Dette kartoffelvand bruget jeg så til at lave langtidshævede boller af... og de bliver ekstra gode.





Her kommer opskriften, hvis du vil prøve

7 ½ dl kogende vand
3-4 kogte frosne kartofler
25 g gær
1 spsk flydende honning
1 spsk salt
ca. 150 g grovvalset havregryn
ca. 350 g fuldkorns speltmel
ca. 450 g hvedemel

Det kogende vand hældes over de frosne kartofler og efter et par minutter blændes det. Når kartoffelvandet er fingervarmt gøres først gæren og så resten af ingredienserne i. Dejen skal røres ikke æltes. Dejen hæver i køleskabet natten over.
Dejen røres igennem og med en ske "klattes" den op på en bageplade. Lad bollerne efterhæve mens ovnen varmer op til 200 grader. Bad dem i ca. 20 minutter.

God appetit!
 


3 kommentarer:

  1. Fed idé. Selvfølgelig kan kartofler da kommes i dejen, det havde jeg ikke tænkt og så lige den med at fryse dem ned til en anden god gang. Det vil jeg helt sikkert prøve.
    God dag søde Signe

    SvarSlet
  2. Tak og ja det er så dejligt når det ikke går til spile. God arbejdslyst.

    SvarSlet
  3. Hej Signe!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar