søndag den 13. maj 2012

Jeg hader rod - men jeg hader også at rydde op!

Dette lille råd er ikke min ide, men den er så god at jeg må dele det. Det er Anna Skyggebjergs. Jeg har læst det enten på hendes blog eller i hendes bog.
Ok måske skulle jeg se at komme til sagen...
Mit hjem ligner temmelig tid noget der er løgn. Og jo mere det roder, jo mere giver vi op og lader bare alt flyde. Det kan være rigtig svært at finde overskuddet til at rydde op. Hvor har jeg og min ellers så søde mand startet mange skænderier, når vi en lørdag formiddag er nød til at rydde op og ingen af os gider. Vi kan ende med at bruge flere timer, hvor humøret bliver dårligere og dårligere mens vi føler vi knokler rundt og spiller dyrebar fritid på sure pligter.
Når med rådet går i alt sin enkelthed ud på at gøre fælles front. Man stiller æggeuret på f.eks. 15 min og så rydder alle op efter bedste evne. Man må selv om hvad og hvor man rydder op, bare man arbejder. Nu er mine børn jo 7 og snart 11 år, så selvfølgelig er de til større hjælp end en på 3. Men selv en 3-årig kan jo samle legetøj op i kassen eller lignende. Når uret ringer har man er man færdig. Og selvom alt måske ikke er kommet på plads, så er huset nu til at være i.
Konklusionen er at fire mennesker (små og store) når meget på et effektivt kvarter. Og så har man ikke ødelagt sit lørdagshumør, men har både tid og energi til at lave hyggeligere ting sammen.

1 kommentar:

  1. Jeg må sige dit oprydnings tip er godt, bruger 15 min. hver dag efter skole på at rydde det værste op :)

    SvarSlet

Mange tak for din kommentar