torsdag den 17. januar 2013

Hvis jeg havde en tryllestav...

Jeg har gået omkring og følt mig låst fast. Synes at min hverdag var noget rigtig møg svær at overskue og at Bjørn var en ulidelig præpopetær snotunge meget udfordrende. Haft virkelig dårlig samvittighed over at føle sådan... og ja været pisse sur.
Men en god blanding af spændende indlæg hos andre bloggere og medfølende kommentarer på mine indlæg, har fået mig og mit dårlige humør løftet flere niveauer op. Jeg kom til at huske på hvad vi lærte på det fantastiske pionerkursus (kursus for forældre til børn med autisme spektrum forstyrrelser. Se mere her) for 5 år siden. Det lå godt gemt i hukommelsen, men er nu blevet støvet af.

Og kom så til sagen...

Jo det handler om at give sig tid til at analyserer situationen.

  • Først stiller man sig selv spørgsmålet: Hvis jeg havde en tryllestav, hvad ville jeg så gerne ændre ved mit barn adfærd/tanke gang. Alt hvad man kommer på stiller man op på en liste. 
  • Så vælger man hvilket punkt der skal i fokus (aldrig tro man skal løse alle problemer samtidig)
  • Så overvejer man hvorfor barnet mon har denne adfærd/tanke og opstiller hypoteser.
  • Så beskriver man hvad man gerne vil have barnet til at gøre/tænke i stedet for 
  • Så kommer man med løsningsforslag (stort og småt, alt skal med - også det man ikke rigtig tror på)
  • Så vælger man hvilken løsning man tror mest på og lægger en plan for hvordan den skal udføres - hvem gør hvad.
  • Så overvejer man hvordan barnet skal præsenteres for planen
  • og til sidst fastsætter man hvornår der skal evalueres (alt har en udløbsdato)
Lyder det krævende og uoverskueligt? Det giver mig en følelse af der er en vej - jeg kan handle - jeg er ikke længere låst fast.

- Hurra!

Og med den følelse vil jeg gå i seng.


4 kommentarer:

  1. Det er da en helt vildt positiv og konstruktiv tIlhang til tingene. Sådan en tilgang kan man jo bruge i mange sammenhænge ... ;) håber at din tryllestav kan få hverdagen til at være lidt skønnere ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du har ret... måske skulle jeg også prøve metoden på mit arbejde...

      Slet
  2. Hvor er det godt at se, at du søger løsninger kære Signe. Jeg har ikke børn med diagnoser og synes det er hårdt ind i mellem, så for mig er det fuldstændig ubegribeligt hvordan I forældre, som har børn med diagnoser holder modet oppe. Jeg har sådan en respekt for jer og jeres børn.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lena
      Sådan en kommentar varmer bare så meget... tusind tak

      Slet

Mange tak for din kommentar