tirsdag den 23. juli 2013

Sommer og superwoman


Mmm sommer. Varme, ro og ikke mindst tid. Tid til at trække vejret og være sammen med min dejlige familie. Men også tid til at tænke. Heldigvis!!! Ja, jeg tror jeg har brug for det. Men sommerferie får mig også altid til at gøre status over mit liv. Måske fordi vi tager ud og ser og oplever noget vi ikke plejer. Måske bare fordi der er tid til det.

Denne sommer har jeg desuden valgt at læse bogen: "Superwomen er en følelse", som også sætter skub i overvejelserne over mit liv og min hverdag. Jeg synes bogen har nogle gode pointer og råd, selvom den efter min menig ikke går nok i dybten med hverdagens forskellige problemstillinger og dilemmaer. Derfor har jeg valgt at lade den inspirere mig til et par hverdags-filosofi-indlæg. 

Her vil jeg fremhæve tre ting jeg godt kan lide ved bogen:


1: På et praktisk plan vil jeg sige at bogen er let at gå til. Hvert afsnit afsluttes med en række spørgsmål, som kan sætte læseren igang med sin egen udvikling. Bogen indeholder også både fantasirejser og anvisninger på andre øvelser, som man kan udføre. En del af dem handler om at få underbevistheden eller højre hjernehalvdel til at arbejde med. Alt sammen for at nå de mål man ønsker. 
2: Jeg er helt enig når bogens forfatter, Anette Ellegaard, skriver at det ikke handler om at finde en rigtig vej i livet, men om konstant at forsøge at skabe balancen mellem forskellige poler. Hun nævner det indre vs. det ydre, kontrol vs. intuition og nuet vs. målet.
Jeg kan ikke helt overskue om disse tre modsætningspar rummer alle de balancer, som jeg/vi søger efter. Måske kunne man også tale om idealet vs. det nødvendige eller måske noget med individet (jeg) vs. fællesskabet.

3: Den mest geniale betragtning i bogen er efter min mening at vi skal lære at skelne mellem lyst og behov. 
Hurtig fortalt handler det om, at vi har gennem forholdsvis få årtier har bevæget os fra et samfund, hvor det at opfylde sine behov strengt taget handlede at overleve, til et overflodssamfund, hvor vi skal lære at sige stop og vælge fra. 
Engang spiste og drak mennesker for ikke at dø af sult, og de gik med tøj og borde i huler, for ikke at dø af kulde. Siden hen blev det muligt at spise ekstra lækkert eller klæde sig ekstra fint og detved opnå nydelse. Det gav mening at tale om hvad man havde lyst og ikke kun det man havde behov for. Men nu har vi konstant let adgang til nydelse - kage, slik, sodavand og mere smart, nyt tøj og flere nye ting - og hvad man nu ellers kan føle lyst til. Sagen er bare den at vi ikke bliver lykkelige af at tilfredsstille vores lyst... Og vi har heller ikke godt af det. Vi må finde tilbage til at mærke hvad vi har behov for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Mange tak for din kommentar