søndag den 1. september 2013

Hushjælp og pligter

Tænk at små praktiske ændringer virkelig kan gøre hverdagen (bare lidt) lettere!

Her i sommer fik jeg den geniale ide at bytte lidt om på, hvad vi har i hvilke skabe og skuffer i vores allesammens køkken. Det geniale bestod i, at jeg rykkede tallerknerne fra et overskab til en underskuffe... i børnehøjde. Nu giver det pludselig mening at få børnenes hjælp med at dække bord og ikke mindst tømme opvaskemaskine. Nu er deres hjælp en reel hjælp og ikke bare et princip om at lære børnene at hjælpe til.

Bjørn har den pligt, at han skal dække bord og tømme opvaskemaskine mandag og tirsdag. Før skulle han dække bord og tage af bordet, men det synes han er så klamt, at det for det meste blev til en lang diskussion. Freja vil stadig helst dække og tage af bordet, så det er hendes pligt onsdag og torsdag.

Som alt andet er disse pligter blevet visuelliseret og lamineret, så de kan hænge på vægen og huske os alle på, hvad der er aftalen.


For et par weekender siden deltog jeg i en samtale med andre mødre med jævnaldrende børn, og blev mindet om, hvor forskelligt vi griber dette med børns hjælp, pligter og ikke mindst lommepenge an. Tja... på skemaet kan I jo læse, hvad vi gør og forholde jer til om det er rimeligt eller helt skævt.

Jeg kan tilføje at Bjørn har haft så stor succes med opvaskemaskinen, at han (mod ekstra betaling) også tømmer den de dage, hvor det ikke er hans pligt.
I sidste uge prøvede vi endnu en ny ting - at lade Bjørn handle på vej hjem fra skole. Altså jeg handler stort ind på nettet søndag eftermiddag, og det vi har glemt kan Bjørn så købe med hjem i løbet af ugen. Igen en ting, som han klarede flot og som han er stolt over at kunne.
Børnenes pligter aflaster forældrene og udover, at det giver dem mulighed for at tjene penge, ja så håber jeg også, at det lærer dem noget om at hjælpe til og på længere sigt, at klare sig selv.

4 kommentarer:

  1. Sikke en god ide. Karla på 2,5 hjælper faktisk også til, mere af lyst end af pligt og det håber jeg kan fortsætte. Vi giver nemlig ikke lommepenge for at hjælpe til, da jeg mener at alle i familien skal bidrage med hvad de nu kan. De får selvfølgelig en skilling (lyder gammeldags) alligevel en gang i mellem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også at det fortsætter, for det er da rarest at komme udenom "bestikkelses-lommepenge" Og jeg har også hørt om familier, hvor det lykkes... men ikke her hos os. Måske startede vi for sent? Måske er der bare forskel på drenge og piger....men Johannes, der er næsten jævnaldrende med Karla, vil nu også gerne hjælpe :-)

      Slet
  2. Det er godt nok et fantastisk skema. Hvor har du fundet de fine tegninger til at visualisere opgaverne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. Tegningerne er fra programmet Boardmaker, som er et piktogram-bibliotek til hjælp ved strukturering og visuellisering, f.eks. til børn med autisme spektrum forstyrrelser.

      Slet

Mange tak for din kommentar