onsdag den 30. oktober 2013

"Du sagde L-ordet!"

Det har tidligere lykkedes mig at skrive mig ud af en fristration, ved at lave et indlæg om det, så nu prøver jeg igen.

Min søde store dreng, Bjørn er en kvik dreng. Han har en stor almenviden, er nysgerrig og hurtig til at lære nyt, MEN han har læseproblemer. Jeg var selv sen til at knække den berømte læsekode, læser stadig meget langsomt og staver ret dårligt (hvilket du måske allerede har opdaget)

Bjørns læsevanskeligheder har ikke noget med hans autisme at gøre... og det har det så alligevel lidt, for generelt er det virkelig svært for børn med autisme, at lave noget de ikke synes er interessant eller er gode til. Mange har også koncentrationsbesvær, især dem der også har ADHD at kæmpe med. De evner simpelthen ikke at udvise det påkrævede disciplin til at komme gemmen indlæringen af en færdighed som volder dem problemer. For Bjørn er det altså især læsningen.

Skal lige for en god ordens skyld nævne at der også findes børn med autisme som selv knækker læsekoden endda før de kommer i skole.

Fra Ole Lund Kirkegaards "Gummi-Tarzan"
Når... Siden Bjørn begyndte at lære at læse i midten af 2. klasse, har vi skullet læse med ham hjemme dagligt i hverdagene. Først bare et par linjer, siden mere og mere og vi er nu endt på 20 min om dagen. Nu går Bjørn i 6. klasse, det vil altså sige knap 4 år med læseindlæring... og han HADER det.

For nogle dage siden skrev Katrine fra Autismetanken om f-ord, der ikke var fuck, men fleece og foer. Jeg kunne så passende skrive om l-ord, som hverken er lort eller ludder, men som kan få helvedet til at bryde løs. "Mor du sagde l-ordet!!! Nu begynder jeg at skrige." Sådan kan dagens læsning starte. Så bruger jeg noget tid på at lokke, presse og til sidst true ham i gang. Til sidst overgiver han sig, men kun hvis jeg holder bogen, og han kan side halt oven på mig, og og og. Så stiller jeg uret og han siger. "Jeg læser kun 10 min" eller "kun 4 sider". Så begynder selve læsningen. Efter få sekunder laver han sin stemme høj eller dyb eller søvnig. Eller han insisterer på at kalde den ene person vi læser om for røv, og den anden for lort, og bruger alt sin energi på at holde styr på dette, frem for at koncentrere sig om at læse.

Alle børn skal jo lære at læse... i Danmark i alle tilfælde. Freja har også været igennem. Hun skulle også læse dagligt og det var svært, men hun blev bedre og bedre og en dag var det bare ikke svært mere. Nu klare hun sin læsning selv. Hun har for længst overhalet Bjørn, som trods alt er 3 år ældre.

Til at starte med deltes min mand og jeg om at læse med Bjørn. Nu har Morten givet op. Hans temperament kan ikke klare det. Jeg forsøger at kæmpe videre. Jeg roser. Jeg viser ham, at han godt kan. Jeg lokker og presser og truer ham. Og jeg HADER det. Efterhånden kan bare tanken om at vi skal læse gøre mig i dårligt humør flere timer før. Jeg er så frustreret, at jeg er ved selv at skrige højt. Bare at skrive dette giver mig næsten tåre i øjnene.

Ja; jeg har ondt af mig selv. Det var ikke det jeg ønskede mid da jeg fik børn. Men jeg har også ondt af Bjørn. Og jeg begyndt at tvivle på hele projektet. Jeg mener hvad nu hvis det eneste han lærer er at det der læsning har fanden skabt eller at han er for dum.

På den anden side tør jeg ikke stoppe, for han skal have de bedste vilkår i livet. Han har i forvejen både autisme og ADHD at slås med, så han skal ikke også være analfabet.

4 kommentarer:

  1. Nu skal jeg ikke gøre mig klog på din søn, Bjørn. Men jeg prøver lige alligvel lidt. Først og fremmest vil sige at jeg har prøvet Bjørns udfordringer på egen krop, da jeg var yngre. Jeg er idag 19 år og har både ADHD og GUA. For mig har det også været en kamp, at lærer og læse og stave ordenligt. Jeg har dog også en snert af ordblindhed. Men det korte og det lange er at træning helt sikkert er vigtigt. Mine forældre læsetrænede også dagligt med mig i mange år, men hvis det i perioder er alt for uoverkommeligt og skaber alt for mange skænderrier, tror jeg at det kan være godt med en lille pause. Mine forældre og jeg havde i perioder meget store konflikter om det, også fik de det råd fra en psykolog, at de i en periode skulle prøve at skrue lidt ned for at tvinge mig til at læse og prøve ikke at fokusere alt for meget på læsningen i en periode, også fik jeg faktisk selv noget motivation for det i løbet af noget tid.
    Jeg tror også det er vigtigt at acceptere at udviklingen af forskellige elementære færdigheder hos børn og unge med autisme og ADHD sker i et andet tempo nogle gange - selvom det er velbegavede børn der er tale om.
    I mit eget tilfælde lærte jeg faktisk først at læse sådan rigtig, at jeg fx. kunne læse avisen osv. da jeg var 13-14 år. I dag læser jeg så faktisk som gennemsnittet dog lidt langsommere, men altså det skal nok komme til Bjørn før eller siden :)
    Måske var det en idé at prøve at få en af hans interesser integreret i læsningen. Jeg lærte fx. først rigtig engelsk, da jeg begyndte at se Simpsons fordi det var noget jeg kunne koncentere mig om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange, mange tak for dit svar. Det gør stort indtryk, fordi du virkelig ved hvad du taler om. Tak for at give mig håb og tro på at det nok skal lykkes, jeg skal bare være tålmodig. Jeg drømmer bestemt ikke om at Bjørn skal blive en "læsehest", bare han kommer til at klare sig... Og det kan jeg jo se at du gør. Tusind tak fordi du tog dig tid til at skrive.
      <3 Signe

      Slet
  2. Det var da så lidt :) Jeg forstår godt dine bekymringer for Bjørns fremtid med udannelse, socialt osv. og tro mig det har mine forældre har også haft og har stadig mange bekymringer for hvordan det skal gå mig. Jeg har haft det rigtig svært da jeg var yngre, men idag går jeg altså i 3.g i en helt almindelig gymnasieklasse og klare mig fint, dog med lidt støtte. Du er velkommen til at følge med på min blog hvis du jar lyst :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så dejligt at høre.
      Jeg kigger forbi hod dig.
      <3 Signe

      Slet

Mange tak for din kommentar